Digital
Analys

Vad är Digital Analys?

Digital analys handlar om att samla in, bearbeta och tolka data från dina digitala kanaler för att skapa en framgångsrik digital närvaro. Genom att förstå hur användare interagerar med din webbplats och dina marknadsföringskanaler kan du bättre förstå deras behov, preferenser och beteendemönster, vilket gör det möjligt att skapa mer riktade och effektiva marknadsföringsstrategier. Genom att ta action på data får du resultat.

Det finns många verktyg som man kan använda för att analysera data varav Google Analytics, Adobe Analytics, Matomo, Google Tag Manager, Google Search Console är några av de vanligaste.

Varför är det så viktigt?

Med hjälp av digital analys kan du fatta datadrivna beslut som är baserade på konkret fakta, vilket ökar dina chanser till framgång. Genom att basera dina marknadsföringsstrategier på verklig data, istället för på gissningar, kan du säkerställa att dina insatser faktiskt gör skillnad. Strategiska beslut utifrån dataanalys ökar försäljningen helt enkelt. 

Mät effekterna av din marknadsföring

En av de största fördelarna med digital analys är möjligheten att mäta och spåra effekterna av dina marknadsföringsaktiviteter. Du kan följa hela kundresan, från första interaktion till slutlig konvertering, och identifiera vilka kanaler och kampanjer som ger bäst resultat.

Förstå användarbeteendet 

En annan viktig del av digital analys är webbanalys, som går ut på att specifikt förstå hur användarna beter sig på din hemsida. Genom att analysera deras beteenden kan du optimera användarupplevelsen och styra dem mot de åtgärder som är mest värdefulla för din verksamhet och omvandla dem till kunder.

Minska ineffektiva utgifter

Genom att utnyttja analysdata kan du drastiskt minska ineffektiva utgifter och istället fokusera dina resurser på de aktiviteter som verkligen ger avkastning. Detta innebär att du får ut maximal nytta av din marknadsföringsbudget, samtidigt som du driver din verksamhet framåt med större effektivitet och precision.

Din Digitala Analytiker

Med min spetskompetens inom digital analys hjälper jag ditt företag att få djupare insikter i din digitala verksamhet och uppnå bättre resultat, oavsett om målet är ökad försäljning eller andra mål som är viktiga för dig. Med lång erfarenhet av att identifiera och implementera datadrivna insikter har jag bidragit till mätbar framgång och affärstillväxt, både som anställd och frilansare.

Kika gärna på min portfolio

Som den analys-nörd jag är håller jag mig hela tiden uppdaterad med de senaste verktygen och teknikerna för att verkligen optimera ditt företags digitala närvaro på bästa sätt.

Min expertis är grundad i utbildningar vid Medieinstitutet och IHM Business School.

Ta gärna en titt längre ned på de tjänster jag erbjuder!

Digital analys är inte bara att samla data, det handlar om att förvandla insikter till handling för att skapa verklig förändring och framgång.

Filippa Storm, Digital Analytiker

Mina tjänster inom Digital Analys

Så kan jag hjälpa dig

Jag erbjuder tjänster inom digital analys som är helt anpassade efter dina behov. Oavsett om du behöver hjälp med en mindre punktinsats, ett större projekt eller ett längre samarbete.

Utforska mina tjänster i listan, du kan välja enstaka tjänster eller kombinera flera för att skapa den perfekta lösningen för dig. 

Priset kommer variera beroende på hur omfattande och komplex din digitala verksamhet är – priserna i listan är för att ge dig en fingervisning. Jag skapar gärna förmånliga paketpriser. Hör gärna av dig för prisexempel!

Jag kan också fakturera per timme – i så fall kostar jag 950 kr/timme.

Vill du hellre ha mig som en del av ditt team under en period? Jag ansluter gärna som konsult och bidrar med all min expertis.

Konfigurering av analysverktyg

Allt du behöver för att kicka igång din datainsamling! Jag ser till att viktiga verktyg som Google Analytics, Google Tag Manager och Google Search Console installeras korrekt. Det är viktigt att allt blir rätt från början, så att din data samlas in korrekt och du får tillförlitliga insikter. Jag ordnar också Google Consent Mode 2 för att säkerställa att allting sker i linje med GDPR och samtycke.

Jag kan även installera pixlar för plattformar som Meta och LinkedIn, så du kan rikta dina annonser på bästa sätt.

1000 kr/installation

Konverteringsspårning

Få koll på den data som är viktigast för dig! Jag sätter upp anpassade händelser, som när någon klickar på en specifik knapp, och konverteringsmål, som köp eller registreringar i Google Analytics med Google Tag Manager (GTM). Det ger dig möjlighet att följa kundresan och få insikter om vilka marknadsföringsinsatser som påverkat dina resultat.

1000 kr/uppsättning

KPI-identifiering & mätplan

Jag hjälper dig att identifiera dina mest relevanta KPI:er (Key Performance Indicators) för dina digitala insatser. Jag stöttar dig i att formulera digitala mål utifrån dina övergripande affärsmål och skapa en mätplan, så att vi kan följa upp och analysera dina framsteg på ett effektivt sätt. 

Från 4000 kr

Datadriven strategi

Jag hjälper dig att skapa en strategi för din digitala marknadsföring som baseras på mätbara insikter och fakta, för att skapa rätt förutsättningar för smarta och datadrivna beslut för din digitala närvaro.

Från 6000 kr

Dataanalys

Hur ska jag veta vilken data jag ska agera på och hur? Jag hjälper dig med själva insikterna. Genom att analysera kundresor och data från dina digitala kanaler som webbplats, sociala medier, annonser och e-postmarknadsföring, identifierar jag mönster och trender. Baserat på dessa insikter ger jag rekommendationer för hur du kan effektivisera dina strategier för att nå ännu bättre resultat.

Från 7000 kr

Webbanalys & konverteringsoptimering

Jag skapar detaljerade insikter i hur besökare interagerar med din webbplats. Genom att analysera deras beteenden och exempelvis studera flöden och genomföra A/B-tester kan du förbättra användarupplevelsen och styra besökarna mot de åtgärder som är mest värdefulla för din verksamhet och öka  konverteringsfrekvensen.

Från 7000 kr/hemsida

Data Storytelling

Jag omvandlar din data till engagerande berättelser som gör insikter lätta att förstå. Genom att kombinera datavisualisering och narrativ hjälper jag dig att kommunicera dina resultat både effektivt och kreativt.

Ca 3000 kr/dashboard 

Kontinuerliga analyser & rapporter

Vi startar ett långsitigt samarbete där jag kontinuerligt övervakar dina digitala kanaler, analyserar data noggrant och presenterar insikterna i tillgängliga, visuella rapporter. Baserat på dessa djupgående analyser ger jag kontinuerligt konkreta rekommendationer som vägleder dig att ständigt förfina dina strategier. På så sätt kan du kontinuerligt följa resultaten i dina digitala kanaler och säkerställa att du alltid tar datadrivna och effektiva beslut för dina insatser.

Från 2000 kr/månad

Utbildning & workshops

Jag håller gärna workshops för att öka kompetensen kring digital analys och datadrivna arbetssätt till dig eller ditt team. Jag leder också workshops och strategisessioner för att tillsammans formulera effektiva digitala marknadsföringssplaner.

Från 4000 kr

Kompetens i
analysverktyg

Det här är mina bästa jobbkompisar

Det är egentligen omöjligt att säga i procent exakt hur bra jag är på ett visst verktyg. Poängen är att jag är bra på dessa verktyg, helt enkelt. Att definiera något som 100% vore omöjligt eftersom det alltid finns utrymme för lärande med tanke på att det kontinuerligt sker uppdateringar i verktygen och snabba förändringar i det digitala landskapet. Att jobba med dessa plattformar kräver ständig kompetensutveckling och du är ändå aldrig fullärd. Och det är ju en del av charmen, enligt mig!

Google Analytics/GA4

90%

Jag har jobbat länge med Google Analytics och använder det varje dag för att analysera data från webbplatser och förbättra marknadsföringsinsatser. Verktyget är en grundsten i mitt arbete.

90%

Matomo

45%

Jag har börjat använda Matomo och är nybörjare på detta verktyg, men jag behärskar redan grunderna och ser fram emot att fördjupa mina kunskaper, och jag är ivrig att integrera det mer i mina projekt.

45%

Google Ads

90%

Jag älskar att jobba med Google Ads och använder det varje dag för att sätta upp och optimera annonskampanjer. Det jag gillar mest är hur Google Ads gör det möjligt att  rätt målgrupp vid exakt rätt tidpunkt och maximera ROI (return on investment) genom att analysera och justera kampanjerna noggrant.

90%

Google Tag Manager/GTM

90%

Jag är en hängiven användare av Google Tag Manager för att effektivt hantera och implementera spårningstaggar på webbplatser. Jag uppskattar särskilt flexibiliteten och kontrollen det ger för att säkerställa att all relevant data samlas in och analyseras korrekt.

90%

Optimizely

85%

Verktyget är centralt i mitt arbete med konverteringsoptimering. Jag använder Optimizely regelbundet för att genomföra A/B-tester och optimera webbplatsens prestanda. 

85%

Hotjar

80%

Jag arbetar med Hotjar för att analysera användarbeteende på webbplatser, inklusive heatmaps och session recordings. Hotjar har varit ovärderligt för att förstå hur besökare interagerar med webbplatser.

80%

SEMrush, mfl.

85%

Jag har kompetens inom de flesta branschledande SEO-verktyg, inklusive SEMrush, Ahrefs och Google Search Console. Bland dessa är SEMrush min favorit tack vare dess omfattande funktioner. En bubblare som också har blivit en favorit på senare tid är Ubersuggest.

85%

Looker Studio

90%

Jag har gedigen erfarenhet av Looker Studio (fd Data Studio) och använder det för att skapa tydliga och interaktiva datavisualiseringar. Att omvandla komplex data till lättförståeliga och tillgängliga rapporter för mina kunder är bland det roligaste jag vet.

90%

Filippa Storm är en frilansande konsult baserad i Stockholm som tar uppdrag över hela Sverige och världen. 

Fakturering sker via Frilans Finans. 

TELEFON

076-425 11 51

Skriv en rad så gör vi något grymt tillsammans!