Digital Analys
Vill du fatta bättre beslut för ditt företag? Med digital analys får du svar på viktiga frågor om din marknadsföring, din hemsida och dina kunder – allt baserat på fakta istället för gissningar. Jag hjälper dig med att omvandla data från dina digitala kanaler till konkreta insikter i hur du kan få in fler leads och kunder.
Få koll på din data och fatta smartare beslut
Har du någon gång funderat över: Var kommer besökarna på min hemsida ifrån? Vad gör de när de väl är där? Vilka av mina marknadsföringsinsatser ger bäst resultat? Och hur kan jag få fler av mina besökare att bli kunder?
Allt detta, och mycket mer, kan du enkelt få svar på genom att titta på data från verktyg som Google Analytics. Jag vet dock att många tycker att det här med data kan kännas svårt och krångligt (och kanske tråkigt?). Det är här jag kommer in – för att göra det komplicerade enkelt, användbart och kanske till och med roligt.
Genom att omvandla data till begriplig information skapar vi insikter som hjälper dig att utveckla din online-närvaro och sälja mer. Vi använder datadrivna strategier baserad på fakta istället för magkänsla, så att din digitala närvaro kan generera bättre resultat.
Vad är Digital Analys?
Digital analys handlar alltså om att samla in och tolka data från dina digitala kanaler för att skapa en framgångsrik digital närvaro som driver försäljning. Det ger dig en tydligare bild av vad som fungerar och vad som kan förbättras. När du förstår hur dina kunder beter sig – vad som engagerar dem, hur de hittar dig, vad de letar efter, vad de klickar på på din hemsida och när de väljer att lämna – kan du förbättra deras upplevelse och styra dem mot de resultat som är viktigast för dig.
Din Digitala Analytiker
Jag brinner för att hjälpa företag att lyckas digitalt genom att använda sig av data. Det finns så oerhört mycket användbar information vi kan hämta från data som skulle kunna få många att uppnå bättre resultat, samtidigt som många företagare inte tar tillvara på denna möjlighet eftersom de inte vet hur de ska tolka eller agera på datan. Jag hjälper dig att få koll!
Min spetskompetens inom digital analys bygger på flera års erfarenhet av att implementera datadrivna strategier, både som anställd och frilansare. Kika gärna på min portfolio för exempel på tidigare uppdrag.
Min expertis bygger också på två YH-utbildningar på avancerad nivå inom digital analys vid IHM Business School och Medieinstitutet.
Nu är det dags att göra data till ett av ditt företags största tillgångar! Och jag är gärna med dig på hela (eller delar) av resan. Ta en titt på de tjänster jag erbjuder för att se hur det kan gå till!
Nu är det dags att göra data till ett av ditt företags största tillgångar! Och resan börjar nu.
Filippa Storm, Digital Analytiker
4 anledningar till att börja arbeta datadrivet
1. Magkänslan är inte alltså så pålitlig
Med hjälp av digital analys kan du fatta datadrivna beslut som är baserade på konkret fakta, vilket ökar dina chanser till framgång. Genom att basera dina marknadsföringsstrategier på verklig data, istället för på gissningar, kan du säkerställa att dina insatser faktiskt gör skillnad. Strategiska beslut utifrån dataanalys är hållbart i längden och ökar möjligheterna att lyckas.
2. Få koll på resultaten
Håll koll på vad som faktiskt fungerar! Med rätt verktyg kan du spåra allt från första klick till sista konvertering och veta exakt vilka insatser som ger bäst resultat.
3. Fler kunder
Att få in en massa trafik till din hemsida är en sak. Men hur tar du hand om besökarna när de väl hamnar hos dig? Och varför lämnar de? Genom att förstå dina besökares beteenden kan du förbättra deras upplevelse och omvandla fler besökare till lojala kunder.
4. Spara pengar
Lägg budgeten där den gör mest nytta. Med hjälp av analysdata kan du identifiera ineffektiva utgifter och istället satsa på aktiviteter som verkligen ger avkastning.
Mina tjänster inom Digital Analys
Så kan jag hjälpa dig
Jag erbjuder tjänster inom digital analys anpassade efter dina behov – från mindre punktinsatser till större projekt eller längre samarbeten.
Utforska gärna listan och välj enstaka tjänster eller kombinera flera för en lösning som passar dig perfekt. Priserna ger en fingervisning, men jag skapar gärna skräddarsydda paket till en förmånlig kostnad. Hör av dig för en prisuppskattning!
Föredrar du timpris kostar jag 850 kr/timme.
Vill du ha mig som konsult under en period? Jag kliver gärna in som en del av ditt team.
Konfigurering av analysverktyg
Allt du behöver för att kicka igång din datainsamling! Jag ser till att viktiga verktyg som Google Analytics, Google Tag Manager och Google Search Console sätts upp korrekt. Det är viktigt att allt blir rätt från början, så att din data samlas in korrekt och du får tillförlitliga insikter.
Jag implementerar självklart Google Consent Mode 2 och konfigurerar cookies så att användarnas val respekteras och säkerställer att din datainsamling sker i linje med GDPR.
Jag installerar även pixlar för plattformar som Meta och LinkedIn, så att du kan optimera dina annonser och rikta dem till rätt personer.
1000 kr/uppsättning
Konverteringsspårning
Få koll på den data som är viktigast för dig! Jag sätter upp anpassade händelser i Google Analytics med hjälp av Google Tag Manager (GTM). Som exempelvis när någon klickar på en specifik knapp, genomför ett köp eller registreringar i formulär. Det ger dig möjlighet att följa kundresan och få insikter om vilka marknadsföringsinsatser som påverkat dina resultat.
1000 kr/uppsättning
KPI-identifiering & mätplan
Jag hjälper dig att identifiera dina mest relevanta KPI:er (Key Performance Indicators) för dina digitala insatser. Jag stöttar dig i att formulera mål utifrån dina övergripande affärsmål och skapa en mätplan, så att vi kan följa upp och analysera din data på ett effektivt sätt.
Från 4000 kr
Datadriven strategi
Med utgångspunkt i din mätplan och dina identifierade KPI:er hjälper jag dig att skapa en datadriven strategi för din digitala marknadsföring. Strategin visar hur vi når dina mål baserade på mätbara insikter och konkreta fakta. På så sätt kan du fatta smarta, datadrivna beslut som stärker din digitala närvaro och driver din affär framåt.
Från 6000 kr
Dataanalys
Hur ska jag veta vilken data jag ska agera på och hur? Jag hjälper dig med själva insikterna. Genom att analysera kundresor och data från dina digitala kanaler som webbplats, sociala medier, annonser och e-postmarknadsföring, identifierar jag mönster och trender. Baserat på dessa insikter ger jag rekommendationer för hur du kan effektivisera dina strategier för att nå ännu bättre resultat.
Från 7000 kr
Webbanalys & konverteringsoptimering
Jag skapar detaljerade insikter i hur besökare interagerar med din webbplats. Genom att analysera deras beteenden och exempelvis studera flöden och genomföra A/B-tester kan du förbättra användarupplevelsen och styra besökarna mot de åtgärder som är mest värdefulla för din verksamhet och öka konverteringsfrekvensen.
Från 7000 kr/hemsida
Data Storytelling
Jag omvandlar din data till engagerande berättelser som gör insikter lätta att förstå. Genom att kombinera datavisualisering och narrativ hjälper jag dig att kommunicera dina resultat både effektivt och kreativt.
Ca 3000 kr/dashboard
Kontinuerliga analyser & rapporter
Vi startar ett långsitigt samarbete där jag kontinuerligt övervakar dina digitala kanaler, analyserar data noggrant och presenterar insikterna i tillgängliga, visuella rapporter. Baserat på dessa djupgående analyser ger jag kontinuerligt konkreta rekommendationer som vägleder dig att ständigt förfina dina strategier. På så sätt kan du kontinuerligt följa resultaten i dina digitala kanaler och säkerställa att du alltid tar datadrivna och effektiva beslut för dina insatser.
Från 2000 kr/månad
Utbildning & workshops
Jag håller gärna workshops för att öka kompetensen kring digital analys och datadrivna arbetssätt till dig eller ditt team. Jag leder också workshops och strategisessioner för att tillsammans formulera effektiva digitala marknadsföringssplaner.
Från 4000 kr
Kompetens i
verktyg
Det här är mina bästa jobbkompisar
Det är egentligen omöjligt att säga i procent exakt hur bra jag är på ett visst verktyg. Poängen är att jag är bra på dessa verktyg, helt enkelt. Att definiera något som 100% vore omöjligt eftersom det alltid finns utrymme för lärande med tanke på att det kontinuerligt sker uppdateringar i verktygen och snabba förändringar i det digitala landskapet. Att jobba med dessa plattformar kräver ständig kompetensutveckling och du är ändå aldrig fullärd. Och det är ju en del av charmen, enligt mig!
Google Analytics/GA4
90%
Jag har jobbat länge med Google Analytics och använder det varje dag för att analysera kampanj- och webbplatsdata. Verktyget är en grundsten i mitt arbete.
Matomo
45%
Jag har börjat använda Matomo och är nybörjare på detta verktyg, men jag behärskar redan grunderna och ser fram emot att fördjupa mina kunskaper, och jag är ivrig att integrera det mer i mina projekt.
Google Ads
90%
Jag älskar att jobba med Google Ads eftersom det ger så snabba resultat! Jag har störst erfarenhet av sökkampanjer men har på senare tid börjat använda mig av Performance Max.
Google Tag Manager/GTM
90%
Jag är en hängiven användare av Google Tag Manager för att hantera och implementera taggar på webbplatser. Det är otroligt smidigt att använda när man väl kan det. Och det är ju utan tvekan det bästa sättet att försäkra sig om att man får korrekt data.
Optimizely
85%
Jag använder Optimizely regelbundet för att genomföra A/B-tester på hemsidor för att testa vilken version som användarna gillar bäst.
Hotjar
80%
Jag arbetar med Hotjar för att analysera användarbeteende på webbplatser genom heatmaps och session recordings. Hotjar är ovärderligt för att få djupgående förståelse i hur besökare interagerar med hemsidan.
SEMrush, mfl.
85%
Jag har kompetens inom de flesta branschledande SEO-verktyg, inklusive SEMrush, Ahrefs och Google Search Console. Bland dessa är SEMrush min favorit. En bubblare som också har blivit en favorit på senare tid är Ubersuggest.
Looker Studio
90%
Data Storytelling är bland det roligaste jag vet – alltså att omvandla komplex data till engagerande visualiseringar. Här använder jag framför allt Looker Studio (fd Data Studio) för att skapa visuella, interaktiva och lättillgängliga rapporter till mina kunder.
Filippa Storm är en frilansande konsult baserad i Stockholm som tar uppdrag över hela Sverige och världen.
Fakturering sker via Frilans Finans.